viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Thursday, May 31, 2012

7 Tempat Yang Belum Tersentuh di Dunia

Walaupun perangkap peradaban mengelilingi kita, ternyata masih ada beberapa bahagian di bumi ini yang masih murni, hampir tak tersentuh. Mulai dari lapisan ais Antartika hingga hutan-hutan di Papua New Guinea. Ini 7 tempat terindah di planet ini yang jarang dikunjungi.

1. Namibia

Namibia adalah salah satu negara dengan jumlah penduduk yang paling jarang di dunia. Nama salah satu negara Afrika bahagian selatan ini diambil dari Gurun Namib, rumah bagi 2,500 ekor cheetah. Dengan bukit pasir raksasa, petroglif kuno, kawah dan air terjunnya, Namibia menjadi salah satu lanskap yang tak tersentuh di Afrika. Namibia juga menjadi salah satu negara yang menyenaraikan hal-hal mengenai penjagaan kesihatan ekosistem dalam perlembagaan.

2. Galapagos

Walaupun perjalanan Darwin beberapa buah pulau-pulau unik diikuti oleh pelancong yang tak terhitung jumlahnya, Kepulauan Galapagos masih menjadi tempat yang murni. Kepulauan ini merupakan rumah bagi kura-kura raksasa, iguana, singa laut, pinguin, ikan paus dan ikan. Dihuni oleh 23,000 penduduk dan beratus-ratus spesies endemis, kepulauan ini juga menjadi tempat pemuliharaan hayati laut selama lima puluh tahun.

3. Papua New Guinea

Para ilmuwan percaya jika banyak spesies tanaman dan hewan yang belum ditemukan berada di sini. Eksploitasi sumber daya alam terhambat oleh medan yang kasar, sistem hukum dan tingginya biaya pengembangan infrastruktur. Karena semua masalah manusia, sebagian besar lanskap masih sulit untuk disentuh.

4. Seychelles

Seychelles mempunyai peratusan tanah konservasi terbesar berbanding negara-negara lain. Sekitar 50 peratus dari keseluruhan wilayah negara kepulauan ini berada di bawah pemuliharaan. Kerana itu, Seychelles merupakan rumah bagi beberapa pantai yang luar biasa murni dan spesies seperti burung nasional, burung beo hitam Seychelles. Tetamu yang sampai di sana sangat sedikit, terutama di sepanjang garis pantai "berbubuk" lembut yang membentang sejauh 305 batu (490 kilometer).
Spoiler for Hantu:

5. Bhutan

Sementara beberapa orang mungkin berfikir jika Tibet sebagai syurga tercemar, sepupunya, Bhutan, justru jauh lebih bersih. Lebih dari 60 peratus wilayah negara ditutupi hutan dan satu perempat wilayah dilantik sebagai taman negara atau kawasan lindung. Dikenal sebagai Tanah Naga Guntur, negara ini mempunyai pergunungan terjal dan lembah-lembah sehingga tepat untuk dijadikan hotspot bagi keanekaragaman hayati.

6. Daintree National Park, Australia

Kadang-kadang sesuatu yang lebih tua, menjadi semakin tak tersentuh. Seperti Daintree National Park di Far North Queensland, Australia, yang mengandungi hutan hujan berusia 110 juta tahun-salah satu ekosistem yang tertua di bumi. Taman ini adalah rumah bagi ribuan jenis tumbuhan dan pokok yang berusia lebih dari 2,500 tahun.

7. Fiordland, New Zealand

Di hujung selatan pantai barat New Zealand, wilayah Fiordland masih liar, kasar dan nihil pembangunan. Dengan gunung tinggi yang jatuh ke dalam perairan berbatu bergerigi, Fiordland belum pernah mempunyai penduduk kekal. Bahkan, orang-orang Maori hanya mengunjunginya hanya untuk sementara waktu guna memburu, memancing dan untuk mengumpulkan batu giok. Selain itu, arus udara bertiup lurus dari Antartika sehingga udara Fiordland merupakan salah satu yang terbersih di planet ini.

DBS