viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Saturday, June 2, 2012

11 Jambatan Tercantik dan Megah di Dunia

1. Banpo Bridge (Korea Selatan): The Fountain Bridge
Pada 9 September 2008, Banpo Jambatan di Seoul (Korea Selatan) mendapat facelift utama: 10.000 nosel air pancut yang berjalan sepanjang jalan di kedua-dua sisinya. Segera setelah dipasang, jambatan berubah menjadi pelancongan utama, sebagai jambatan pam keluar 190 tan air per minit dengan menggunakan air dari sungai di bawah ini.


2. Millau Bridge (France): World 's Tallest Vehicular Bridge
Menjulang tinggi di atas 1.125-ft Tarn Valley di selatan Perancis, memandu di sepanjang Jambatan Millau dikatakan merasa seperti terbang. Foster + Partners ini mengagumi sedikit lebih tinggi dari Menara Eiffel, masa tiga tahun untuk membangun dan dibuka untuk umum pada tahun 2004. Walaupun mungkin menyediakan pemandangan indah lembah di bawah, setelah kabut turun itu bukan laluan untuk menjadi lemah hati! The Millau Bridge mempunyai total panjang 8.071-ft dengan span perseorangan terpanjang di 1.122-ft dan maksimum di bawah izin dari 886-ft; di jambatan pendek adalah mengesankan secara besar-besaran baik di atas kertas dan dalam kehidupan nyata. Geladak adalah lofted pada 7 pylons dan beratnya 36.000 tan. Siri dari 7 tiang-tiang, masing-masing 292-kaki tinggi dan berat 700 tan, yang melekat pada tiang yang sesuai.


3. Henderson Waves (Singapura): Most Beautiful Pedestrian Bridge
Pada ketinggian 36 meter atau 12 tingkat dari jalan, itu adalah jambatan penyeberangan tertinggi di Singapura. Para jambatan sepanjang 300 meter link ke taman-taman di Mount Faber dan Telok Blangah Hill.


4. Hangzhou Bay Bridge (China): World 's Longest Trans-Oceanic Bridge
Seberang Teluk Hangzhou memperluaskan trans-oceanic terpanjang di dunia jambatan, dengan 35.673 kilometer (22 batu) panjangnya jalur dengan enam tol dalam dua arah. Jambatan ini dibina untuk mengatasi kesesakan lalu lintas di kawasan yang berkembang pesat, memotong waktu memandu antara Shanghai dan Ningbo dari empat hingga dua dan setengah jam. Akhirnya dibuka untuk umum pada tarikh 1 Mei 2008. Jumlah pelaburan di jambatan itu RMB 11,8 bilion (sekitar US $ 1.4 bilion.)


5.Rolling Bridge (UK): The Bridge that Curls Up on Itself
Dirancang oleh Heatherwick Studio, pemenang anugerah Rolling Bridge Paddington Basin terletak di London. Alih-alih sebuah jambatan membuka mekanisme konvensional, terdiri daripada satu elemen yang mengangkat kaku untuk membiarkan perahu lewat, Jambatan Rolling keluar dari jalan yang meringkuk sampai dua hujung sentuhan. Sementara dalam kedudukan melintang, jambatan adalah normal, tidak menarik perhatian baja dan jambatan kayu; sepenuhnya terbuka, membentuk sebuah bulatan di tepi air yang sedikit beruang persamaan kepada diri kita sebelumnya. sepanjang dua belas meter, jambatan ini dibuat dalam lapan bahagian baja dan kayu, dan dibuat untuk curlcurl by hydraulic rams yang dipasang di pegangan di antara setiap bahagian.


6.Oliveira Bridge (Brazil): Pertama di Dunia berbentuk X
Tinggal Kabel Jambatan dengan dua jalur disilangkan The Octavio Frias de Oliveira Jambatan di atas Sungai Pinheiros di São Paulo, Brazil dibuka pada Mei 2008. Ini adalah 138 meter (450 kaki), dan menyambung ke Pinheiros Marjinal Jornalista Roberto Marinho Avenue. Reka bentuk adalah unik dalam bahawa 2 melengkung geladak jambatan salib satu sama lain melalui menyokong berbentuk X menara


7.Wind and Rain Bridge (China): Dong people 's bridge
Wind and Rain Bridge melambangkan senibina dari orang minoriti Dong. Wind and Rain Bridge di diping adalah yang terbesar dari tipenya yang ada di Negeri Guizhou, tempat terbesar China kehidupan masyarakat Dong. Jambatan yang lebih dari 50 meter panjang dan hal ini pertama kali dibina pada tahun 1894 selama masa Dinasti Qing lebih dari 100 tahun yang lalu. Namun, struktur asal hancur dalam kebakaran besar pada tahun 1959 dan satu tetamu melihat hari ini adalah pembuatan kembali yang selesai pada tahun 1964.


8.Tower Bridge (Inggeris): Paling Terkenal dan Jambatan cantik Victoria
Selesai pada tahun 1894 dan direka oleh Horace Jones dan Wolfe Barry, Tower Bridge (sehingga dinamakan selepas dua, ketara, 141-ft menara tinggi dan Tower of London yang dekat dengan itu) adalah salah satu mercu tanda yang paling terkenal di London dan salah satu yang paling indah di dunia. panjang jambatan 800-kaki mempunyai 28-ft jarak bilik ketika tertutup, tetapi meningkatkan di pusat untuk pembersihan maksimum 140-ft yang membolehkan kapal-kapal untuk mewariskan Thames. Kembali di hari-hari pada saat barang dipindahkan melalui laut, bukan udara jambatan dinaikkan sebanyak 50 kali sehari. Tower Bridge mengambil 432 pekerja 8 tahun untuk membina. Selama waktu itu mereka tenggelam 70.000 tan menjadi 2 besar konkrit dermaga, menurunkan 2 diimbangi bascules ke tempatnya masing-masing berbobot 1.000 ton dan kemudian berpakaian seluruh jambatan di Portland cornish batu dan granit untuk menyamarkan 11.000 tan baja di bawahnya.


9. Magdeburg Water Bridge (Jerman): Europe 's Largest Water Bridge
Jambatan Magdeburg Water yang menghubungkan bekas Jerman Timur dan Barat di atas Sungai Elbe, dan itu dibuat sebagai sebahagian daripada projek penyatuan. sepanjang 1 km, 500 juta euros jambatan air sungai membolehkan tongkang untuk mengelakkan panjang dan kadang-kadang tidak dapat diandalkan sepanjang bahagian Elbe.


10.Ponte Vecchio (Itali): Terlama dan Paling Terkenal dari jenis
Ponte Vecchio di Florence adalah salah satu tempat pelancongan yang paling terkenal di Itali, dan dianggap sebagai batu tertua yang dibina, segmental arch jambatan di Eropah, walaupun ada banyak segmen yang separa tarikh kembali lebih lanjut. Ini pada awalnya dibina dari kayu sampai hancur oleh banjir pada 1333, dan dua belas tahun kemudian dibina semula dengan menggunakan batu. Terkenal kerana lapisan kedai, jambatan telah menampung semua orang dari Medieval pedagang dan tukang daging untuk souvenir gerai-gerai dan seni dealer.


11. Suramadu Bridge Nasional (Indonesia)
Jambatan Nasional Suramadu adalah jambatan melintasi Selat Madura, yang menghubungkan pulau Jawa (di Kuala Lumpur) dan pulau Madura (di Bangkalan, tepatnya timur Kamal), Indonesia. Dengan panjang 5.438 m, jambatan ini adalah jambatan terpanjang di Indonesia saat ini. Jambatan terpanjang di Asia Tenggara adalah Jambatan Pulau Pinang di Malaysia. Jambatan Suramadu terdiri dari tiga bahagian dari jalan layang (jalan lintas), jambatan (jambatan pendekatan), dan jambatan utama. Construction jambatan ditubuhkan awal oleh Presiden Megawati Sukarnoputri pada 20 Ogos 2003 dan dirasmikan pembukaannya oleh Presiden Susilo Bambang Yudhoyono pada tarikh 10 Jun 2009. Pembangunan jambatan ini bertujuan untuk mempercepatkan pembangunan di Pulau Madura, termasuk infrastruktur dan bidang ekonomi di Madura, yang relatif tertinggal dibandingkan dengan daerah lain di Jawa Timur. Anggaran kos pembinaan jambatan ini adalah 4.5 trilion ringgit. Membuat jambatan ini dilakukan dari tiga sisi, kedua-dua belah Bangkalan dan Kuala Lumpur. Sementara itu, pada masa yang sama juga membuat perkembangan rentang tengah pendekatan jambatan dan jambatan.


DBS