viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Sunday, June 24, 2012

Sebab Kenapa Jatuh Cinta Buat Orang Tak Nafsu Makan???

Saat jatuh cinta, berbagai perasaan bercampur jadi satu sehingga dikenal dengan istilah berjuta rasanya. Salah satu hal yang dirasakan orang saat jatuh cinta adalah tidak nafsu makan, kenapa begitu? Ketika sedang merasakan jatuh cita, seseorang akan mengalami perubahan keadaan hormon yang membuat suasana hatinya bergejolak tidak karuan. Tidak hanya dari naik turun suasana hati, perubahan hormon ini juga boleh diamati dari keadaan fizikal.


Para saintis mendedahkan bahawa pusat kesenangan di otak akan menyala apabila seseorang sedang jatuh cinta sehingga membuat orang seperti mabuk kepayang dan mempunyai kegembiraan.

Ahli saraf menjelaskan orang yang tengah dimabuk asmara ini akan mengaktifkan bahagian otak yang menyebabkan terjadinya pelepasan hormon dopamin, feromon, norepinefrin atau adrenalin dan juga serotonin.

Bahan kimia yang dilepaskan oleh tubuh akan akan membuat seseorang merasa sangat gembira, denyut jantung meningkat, sukar tidur dan yang pasti tidak nafsu makan, seperti dikutip dari MedIndia.

Selain itu ketika sedang jatuh cinta maka seseorang akan memikirkan orang lain yang dicintainya sehingga membuat seseorang terasa sukar menelan makanan yang membuatnya jadi tidak nafsu makan.

Meski begitu orang yang jatuh cinta tidak kekurangan tenaga meski ia tidak nafsu makan kerana tubuh berada dalam taraf tenaga yang tinggi akibat pelepasan dopamin dan bahan kimia lain. Tahap tenaga yang tinggi ini juga membuat orang jadi sukar untuk tidur dan selalu memikirkan orang yang dicintainya.

Reaksi-reaksi yang terjadi di tubuh ketika sedang jatuh cinta ini boleh mempengaruhi suasana hati menjadi lebih baik, membuat tubuh lebih waspada serta memudahkan terjalinnya kedekatan emosi dengan orang lain .

Sementara itu kesan lain yang muncul di tubuh ketika seseorang sedang jatuh cinta adalah adanya perasaan tergila-gila, mabuk kepayang, kreatif dan gembira yang memberi kesan positif.

Tapi kesan positif ini akan menjadi tidak sihat dan berbahaya ketika jatuh cinta berubah menjadi obsesi atau sangat ketergantungan dengan perasaan sehingga timbul rasa tidak boleh hidup tanpa seseorang.

DBS