viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Saturday, July 14, 2012

10 Kod Misterius Yang masih Belum Terpecahkan

Walaupun internet telah melahirkan industri-bilion dolar dalam mencipta dan cracking kod, crypologists belum menyelesaikan beberapa kod-kod rahsia teka-teki yang tertua. Ini adalah sepuluh yang paling terkenal:


1. Disk Phaistos



dianggap sebagai contoh yang paling penting artifak hiroglif dari Kreta.Ditemukan pada tahun 1903, kedua-dua sisi dari lempung ditutupi dengan hieroglif ditetapkan dalam zon spiral, terkesan pada tanah liat ketika lembab. Empat puluh lima jenis yang berbeza dari tanda-tanda telah dibezakan, yang sedikit dapat dikenalpasti dengan hieroglif digunakan di masa Proto-palatial

2.Linear A



Linear A adalah salah satu dari dua linear digunakan dalam naskhah kuno Crete (script ketiga Crete hieroglif). Linear B dihuraikan pada tahun 1952 oleh Michael Ventris dan digunakan untuk menulis Mycenaean Greece. Linear A masih jauh dari benar dihuraikan tetapi sebahagian difahami dan boleh dibaca melalui nilai-nilai linear b.

Walaupun kedua-dua script berkongsi banyak simbol-simbol yang sama, dengan menggunakan suku kata yang berkaitan dengan linear b dalam menghasilkan tulisan-tulisan linear a kata-kata yang tidak mempunyai hubungan dengan bahasa yang diketahui. Bahasa ini sering disebut sebagai Minoan atau Eteocretan, dan berhubungan dengan tempoh dalam sejarah Crete sebelum siri pencerobohan oleh Mycenean Yunani sekitar 1450 SM. Hal ini diyakini bahawa mungkin ada beberapa hubungan antara linear a dan The Phaistos Disk.

3.Kryptos 

Kryptos adalah sebuah patung oleh seniman Amerika James Sanborn terletak di tingkat bawah Central Intelligence Agency (CIA) di Langley, Virginia, di Amerika Syarikat. Sejak dedikasi pada 3 November 1990, telah ada banyak spekulasi tentang erti dari mesej disulitkan itu beruang. Terus untuk memberikan hiburan bagi pekerja CIA dan cryptanalysts lain cuba untuk menyahsulit mesej. Teks kata laluan pada satu setengah patung utama mengandungi 869 aksara secara total, namun Sanborn maklumat dikeluarkan pada April 2006 yang menyatakan bahawa surat yang ditujukan pada separuh utama Kryptos hilang. Ini akan membawa jumlah aksara ke 870 pada bahagian utama.

Sisi lain dari patung terdiri dari penyulitan Vigenere tablo, terdiri dari 869 aksara, jika dihitung ruang. Orang pertama yang secara terbuka mengumumkan memecahkan tiga bahagian pertama, pada tahun 1999, adalah James Gillogly, seorang saintis komputer dari California Selatan, yang diterjemahkan dari 768 aksara. Bahagian yang dia tidak boleh menyelesaikan, sisa 97 atau 98 aksara.

4. Kod Rahsia pada Chinese Gold Bar



Pada tahun 1933, tujuh emas batangan diduga dikeluarkan untuk seorang Jeneral bernama Wang di Shanghai, China. emas batangan ini, mengandungi gambar, tulisan Cina, beberapa bentuk penulisan naskah, dan cryptograms dalam huruf Latin, muncul untuk mewakili sijil logam yang berkaitan dengan deposit bank dengan Bank AS dan tulisan China telah diterjemahkan, dan membahas transaksi di lebih dari $ 300.000.000 .

5. Beale ciphers



Beale cipher adalah kumpulan dari tiga ciphertexts, salah satu negara yang diduga lokasi harta karun emas dan perak dianggarkan bernilai lebih dari USD $ 50 juta. Dua yang lain diduga ciphertexts menggambarkan isi dari harta karun, dan senarai nama pemilik harta karun 'saudara terdekat, masing-masing.

Cerita dari tiga ciphertexts berasal dari risalah merinci 1885 harta karun yang dikuburkan oleh seorang lelaki bernama Thomas Jefferson Beale di sebuah lokasi rahsia di Bedford County, Virginia, pada tahun 1820. Beale mempercayakan kotak yang mengandungi mesej disulitkan dengan pemilik penginapan tempatan bernama Robert Morriss dan kemudian menghilang, tidak pernah terlihat lagi. pemilik penginapan memberi tiga disulitkan ciphertexts ke teman sebelum ia meninggal.

Temannya kemudian menghabiskan dua puluh tahun hidupnya berusaha untuk memecahkan kata laluan mesej, dan hanya mampu menyelesaikan salah satu dari mereka yang memberikan butiran tentang harta terpendam dan lokasi am harta karun. Sejak penerbitan risalah, sejumlah usaha telah dilakukan untuk memecahkan kod dua ciphertexts tinggal dan mencari harta karun, tetapi semua berakhir dengan kegagalan.

6. Voynich Manuscript



Naskah Voynich yang misteri diduga telah ditulis di ke-15 atau abad ke-16. Penulis, script, dan bahasa naskah tetap tidak diketahui. Yang tercatat di atas kewujudan, yang Voynich naskah telah menjadi objek kajian intensif oleh banyak profesional dan amatur kriptografer, termasuk beberapa top Amerika dan Inggeris codebreakers Perang Dunia II kemasyhuran (yang semuanya gagal menyahsulit bahagian apapun dalam teks). String ini kegagalan telah mengubah naskah Voynich menjadi subjek terkenal Kriptologi sejarah, tetapi juga diberi bobot teori bahawa buku ini hanya tipuan yang rumit-urutan yang bermakna simbol sewenang-wenangnya.

Arahan ini diberi nama setelah Poland-buku Amerika dealer Wilfrid M. Voynich, yang mendapatkannya pada tahun 1912. Saat ini Voynich naskah disimpan di dalam Buku Langka Beinecke dan Manuskrip Perpustakaan Universiti Yale sebagai item "MS 408". Edisi faks pertama diterbitkan pada tahun 2005

7. Kata laluan Dorabella



The Dorabella Cipher adalah sebuah surat yang ditulis oleh enciphered Edward Elgar Miss Dora Penny, yang didampingi oleh lain tarikh 14 Julai 1897. Penny tidak pernah bisa memahaminya dan artinya tetap tidak diketahui hingga hari ini. Kata laluan, yang terdiri dari 87 aksara tersebar lebih dari 3 baris, nampaknya terdiri dari abjad dari 24 simbol, dengan masing-masing terdiri dari simbol baik 1, 2, atau 3 anggaran semicircles, berorientasi pada salah satu dari 8 arah. Orientasi dari beberapa watak yang ambigu. Titik kecil, erti dan makna yang tidak diketahui, muncul selepas lima karakter di baris ketiga.

Sebuah hitungan 87 aksara menunjukkan frekuensi simbol yang sangat dekat dengan apa yang diharapkan jika cipher adalah cipher substitusi sederhana, berdasarkan teks dalam bahasa Inggeris, tetapi usaha untuk memecahkan hal itu di sepanjang garis-garis ini setakat ini terbukti sia-sia, mengarah ke spekulasi cipher mungkin lebih kompleks.

8. Sistem Sandi John F. Byrne 

Sistem laluan John F. Byrne Chaocipher ditemui pada tahun 1918 dan terus dicuba pecahkan tapi gagal selama hampir 40 tahun untuk kepentingan kerajaan AS. Dia menawarkan hadiah bagi sesiapa saja yang boleh memecahkan kata laluan itu, tapi hadiah tidak pernah didakwa. Hal ini akhir-akhir ini telah kembali diperiksa oleh anggota keluarganya untuk menentukan sama ada ada nilai komersial di dalamnya.

9. Kata laluan D'Agapeyeff



Sandi D'Agapeyeff adalahadalah kata laluan yang tak terpecahkan yang muncul dalam edisi pertama Codes and ciphers, sebuah buku dasar pada kriptografi diterbitkan oleh warga Inggeris kelahiran rusia yang berprofesi sebagai Pembuat peta Alexander-D'Agapeyeff pada tahun 1939.

Ditawarkan sebagai " challenge cipher "di akhir buku, itu tidak termasuk dalam edisi kemudian, dan D'Agapeyeff dikatakan telah mengakui bahawa ia lupa bagaimana kata laluan itu dia penyulitan

Ada yang berpendapat bahawa kegagalan semua usaha di dekripsi adalah kerana D'Agapeyeff salah menyulitkan teks asli.Namun , ada juga yang berpendapat bahawa kod rahsia itu masih boleh diselesaikan dengan menggunakan kaedah pengkomputeran seperti algoritma genetik.

10.Taman Shud.



tubuh seorang laki-laki tak dikenal ditemui pada pantai Somerton di Adelaide, Australia pada tahun 1948 tanpa ID, dan mengenakan sweater dan mantel walaupun hari itu cuacanya panas,

Tidak ada arahan untuk identiti dan nota gigi dan cap jari yang boleh dipadankan dengan seseorang.

Otopsi mencari kesesakan aneh, darah di perut dan organ membesar tetapi tidak ada zat asing.

Sebuah beg yang ditemui di stesen kereta api yang mungkin milik orang itu mengandungi sepasang seluar panjang dengan saku tersembunyi rahsia, yang memegang selembar kertas sobekan dari sebuah buku yang dicetak dengan kata -kata "Taman Shud".

Lembaran-lembaran ini berpadanan dengan salinan yang sangat langka Omar Khayyam 's' The Rubaiyat 'yang ditemui di kerusi belakang terkunci kenderaan dan di bahagian belakang buku ini tertulis lima baris huruf besar yang nampaknya menjadi sebuah kode.Sampai hari ini , seluruh kes tetap menjadi salah satu misteri di Australia yang paling aneh.

DBS