viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Saturday, July 14, 2012

5 Sungai Terdalam Di Dunia

Pernahkah anda mengalami masa kecil yang polos, nakal, dan suka bermain-main di pinggir sungai. Bila pernah, kami yakin pasti saat itu, anda tak merasa takut akan dalamnya sungai dan derasnya arus. Seiring bertambahnya rasa takut, ketika kita lalu di depan sebuah sungai, kita selalu penasaran sedalam apa sungai tersebut. Mungkin ada beberapa sungai yang tidak membimbangkan kita. Namun, jangan cuba-cuba bermain-main dengan kelima sungai ini. Kerana sangat dalam. Sungai apa sajakah itu?

1. Sungai Mississippi ~ 61 meter (200 kaki)



Sungai Mississippi adalah kekuatan geologi yang terbesar di Amerika Utara. Sungai ini berpanjangan 2.300 batu (3.700 km) dan mengalir dengan kelajuan rata-rata 3 batu per jam ketika melewati New Orleans. Sungai ini menerima air dari 31 negara bahagian dan dua provinsi Kanada, dan menghantar rata-rata 436 ribu tan mendapan setiap hari di sepanjang tahun. Sungai ini mempunyai kedalaman maksimum kira-kira 200 kaki. Apa yang kita sebut sebetulnya adalah Sungai Mississippi Bawah, bermula di Cairo, Illinois, ketika Sungai Ohio bertemu dengan Sungai Mississippi Atas yang lebih kecil dan jinak.

2. Sungai Saint Lawrence ~ 65 meter (213 kaki)



Berasal di hujung timur laut Tasik Ontario, Sungai St. Lawrence River mengalir sepanjang 700 batu (1.125 km) ke Lautan Atlantis. Dengan lebar rata-rata dua batu dan kedalaman maksimum sekitar 200 kaki, saluran alam satu-satunya untuk Sistem Tasik-tasik Besar ini adalah sungai timur-barat di Amerika Utara.

3. Sungai Hudson ~ 66 meter (216 kaki)



Sungai Hudson bermula di Tasik Tear of the Clouds di pinggiran barat daya Gunung Marcy, puncak tertinggi New York. Sungai Hudson memiliki panjang 315 batu (507 km). Titik hati seorang adalah hampir mendekati Ujung Dunia dekat Titik Barat yang berkedalaman 216 kaki. Titik terlebarnya adalah Haverstraw dimana lebarnya adalah tiga setengah batu.

4. The Yellow River ~ 80 kaki (262 kaki)



Yellow River atau Huang He, yang asalnya dikenali sebagai Hwang Ho, adalah sungai terpanjang kedua di China (setelah Yangtze) dan terpanjang keenam di dunia dengan kepanjangan kira-kira 5.464 kilometer (3.395 batu). Sungai ini terkenal atas gunung endapan besar yang dihantarkannya-1, 6 bilion tan setahun pada titik di mana sungai ini menurun dari Dataran Tinggi Loess. Jika sungai ini mengalir ke laut dengan volum yang cukup, 1,4 bilion tan dihantar ke laut tersebut setiap tahun.

5. Sungai Amazon ~ 91 meter (300 kaki)



Amazon di Amerika Selatan adalah sungai terpanjang kedua di dunia dan setakat ini mempunyai aliran air terpantas dengan rata-rata pelepasan yang lebih besar dari ketujuh sungai besar yang lain. Amazon, yang mempunyai cekungan saluran yang terbesar di dunia, sekitar7.050.000 km persegi (2.720.000 batu persegi), menyumbang kira-kira seperlima total arus sungai dunia.

DBS