viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Sunday, August 26, 2012

Jalan Raya Terlebar Di Dunia

9 de Julio Avenue (atau Avenida 9 de Julio, dalam bahasa tempatan) di pusat bandar Buenos Aires, Argentina, bukan hanya jalan raya biasa.Ada 9 jalur lebar, dengan median taman antara arus lalu lintas yang berlawanan, ini adalah jalan terluas di dunia . Hanya mereka dengan kelajuan yang lebih dan kaki panjang akan berjaya sampai ke sisi lain sebelum lampu lalu lintas di persimpangan berubah merah. Seorang pejalan kaki menyeberang jalan ini biasanya memerlukan beberapa minit tambahan dan putaran lalu lintas 2-3 penggantian lampu merah. 9 de Julio Avenue adalah hanya 1 km panjang tetapi lebarnya 110 meter




Lebar jalan yang tidak biasa kerana merangkumi blok seluruh bandar, jarak antara dua jalan dalam pola kotak-kotak yang digunakan di Buenos Aires. Jalan berjalan di sebelah barat pantai Río de la Plata, dari daerah Retiro di utara ke stesen Constitucion di selatan. jalan ini mempunyai hingga tujuh laluan di setiap arah dan diapit di kedua-dua sisinya oleh jalan-jalan selari dari dua jalur masing-masing.



Arus lalu lintas di jalan ini jauh di kedua-dua arah dan menyambung bahagian-bahagian yang unik dari metropolis. Beberapa mercu tanda utama Buenos Aires 'dapat dilihat di sepanjang jalan; yang paling menonjol, Obelisk, yang berada di tengah-tengah 9 de Julio, Kedutaan Besar Perancis, patung Don Quixote, Colon Teatro dan bangunan bekas Menteri Komunikasi - bangunan yang berada di jalan itu sendiri di persimpangan jalan dengan Moreno.


Jalan pertama kali dirancang pada 1888, dengan nama Ayohuma, tetapi projek pembangunan jalan ini sudah lama ditentang oleh pemilik tanah yang terkena dampak penggusuran, sehingga pekerjaan projek molor dikerjakan hingga tahun 1935. Bahkan pemerintah Perancis menolak untuk menyerahkan bangunan kedutaannya untuk dibongkar, dan preservationists tempatan menentang langkah itu juga, kerana bangunan secara meluas dipuji sebagai suatu maha karya seni bina. Tahap awal dirasmikan pada tarikh 9 Julai 1937 dan bentangan utama dari jalan selesai pada 1960-an. Sambungan selatan diselesaikan selepas tahun 1980, ketika bahagian pusat bandar dari sistem keadaan jalan tol selesai. Kliring hak untuk persimpangan ini mendapat kecaman besar di daerah Constitucion.