viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Friday, September 21, 2012

12 Misteri Terbang dengan Pesawat Diungkap

Mungkin penumpang pesawat pernah bertanya-tanya, kenapa lampu tali pinggang keselamatan menyala padahal tidak ada apa-apa. Atau, kenapa beberapa pesawat tidak punya bangku nombor 13. Semua misteri itu diungkap!

Laman Skyscanner bersama News Australia menelusuri mitos dan misteri penerbangan dengan pesawat dan mendedahkan faktanya. detikTravel, menghimpun beberapa yang menarik untuk anda:

1. Apa benar isyarat telefon bimbit boleh menyebabkan kecelakaan pesawat? 
Hal ini masih terus diperdebatkan. Para ahli mengatakan telefon punya gelombang elektromagnetik yang mengganggu peralatan elektronik pesawat, walaupun beberapa kali hal itu dibantah. Untuk berjaga-jaga, pihak syarikat memilih agar para penumpang mematikan peranti elektronik.

2. Bangku pesawat mana yang paling aman? 
Ini sebenar, ternyata memang ada bangku pesawat yang membuat penumpang lebih selamat. Pihak berkuasa penerbangan AS dan University of Greenwich mewawancara 2,000 korban selamat dari 105 kemalangan pesawat.

Kerusi paling selamat untuk penumpang adalah yang paling dekat pintu kecemasan, kemudian 5 baris sebelum dan selepas pintu kecemasan. Penumpang yang duduk di depan pesawat punya 65 peratus peluang untuk selamat, sedangkan mereka yang duduk di belakang pesawat hanya mempunyai 53 peratus peluang. Catat!

3. Kenapa makanan yang sama, rasanya beza kalau dimakan di pesawat? 
Anda tidak salah, makanan rasanya beza kalau dimakan di dalam penerbangan. Udara kering di kabin mempengaruhi hidung dalam menghidu aroma makanan.

Tekanan udara di kabin mengurangkan satu pertiga kemampuan lidah merasakan kelazatan makanan. Biasanya syarikat memang menambah garam dan rempah untuk makanan di pesawat.

4. Amankah minum air di pesawat? 
Ujian dari US Environmental Protection Agency pada 2009 menunjukkan 1 dari 7 pesawat air minumnya kurang bersih. Ada bakteria seperi E. coli yang boleh muncul.

Pastikan anda melihat pramugari menuangkan air minum dari bungkusan air mineral, bukan dari air minum yang ada dari tanki cadangan pesawat.

5. Apakah di pesawat boleh lebih cepat mabuk? 
Tidak benar. Dr Bhushan Kapur dari Fakulti Perubatan University of Toronto, mengatakan tahap alkohol dalam darah penumpang pesawat tidak meningkat selama penerbangan.

Lantas kenapa penumpang yang minum arak di pesawat merasa cepat mabuk? Itu adalah hypoxia, kekurangan oksigen kerana pengaruh berada di ketinggian dan kabin bertekanan rendah.

6. Apa yang terjadi dengan najis dan urine di pesawat? 
Pesawat tidak boleh membuang isi septik tank saat penerbangan, tapi kebocoran boleh berlaku. Pernah ada kes 'blue ice' (kotoran yang membeku setelah bercampur dengan disinfektan) yang jatuh dan menimpa bumbung rumah di Inggeris. 'Blue ice' itu ternyata mengandungi urine penumpang pesawat.

7. Kenapa beberapa pesawat tidak punya bangku nombor 13? 
Beberapa syarikat membuang bangku nombor 13 bukan percaya tahyul, tapi justru agar penumpang yang percaya tahyul tidak ketakutan.

Syarikat yang melakukan ini adalah Air France, Emirates, Continental Airlines, Lufthansa dan Ryanair. Lufthansa juga meniadakan bangku nombor 17 kerana diangap sial oleh penumpang Itali dan Brazil.

8. Kalau pesawat tidak merokok, kenapa ada asbak di tandas? 
Penerbangan pesawat bebas asap rokok sudah berjalan 15 tahun, tapi semua pesawat harus punya asbak sebagai sebahagian daripada keselamatan penerbangan.

Ini gara-gara puntung rokok pernah menyebabkan kemalangan pesawat pada 1973, sehingga aturan asbak ini dibuat untuk jaga-jaga ada penumpang yang nekad merokok dalam penerbangan.

9. Apa pramugari harus punya berat badan tertentu? 
Bukan berat badan, pramugari itu harus bertubuh profesional antara berat dan tinggi badan, boleh duduk di bangku cadangan dan muat di jendela emergency exit. Tinggi badan mereka 160-185 cm.

10. Pilot pergi ke tandas tidak? 
Inilah sebabnya lampu tali pinggang keselamatan menyala tanpa alasan apa-apa. Itu bukan turbulens. Boleh jadi itu kerana pilot pergi sebentar ke tandas. Co-pilot yang menjaga penerbangan sampai rakannya kembali.

11. Apakah petir boleh menyebabkan kecelakaan pesawat? 
Sejak 1967 tidak ada kes kemalangan pesawat akibat petir. Pesawat masa kini harus terlepas ujian petir. Kalau tersambar petir, alumunium di badan pesawat akan menghantarkan elektrik ke bahagian ekor dan dibuang di sana.

12. Apakah topeng pesawat membuat mabuk? 
Tidak. Masker pesawat diberikan apabila tekanan kabin tiba-tiba drop. Saat menghirup oksigen dari masker, beberapa penumpang sebelumnya sudah kehilangan oksigen, sehingga merasa pening kepala.

DBS