viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Friday, September 28, 2012

7 Hotel Dengan Sejarah Tergila di Dunia



Pembangunan hotel dan resort sedang berkembang hampir di seluruh negara. Tapi tidak semua Hotel dibina dari awal, ada juga yang sekadar diubahsuai dan dibuat lebih moden. Tapi pernahkan anda melihat dan tahu kalau bekas pesawat terbang ataupun penjara dijadikan hotel?

Dibawah ini ada tujuh hotel dengan sejarah yang tergila di dunia:

Jumbo Stay Hostel (Stockholm, Sweden)

Jumbo Stay Hostel dibuka pada Januari 2009. Hotel ini merupakan bekas pesawat jumbo 747-212B yang sudah lama dimatikan. Namun sejak 1976, diubahsuai dengan reka bentuk interior yang benar-benar baru dan moden. So , jika anda ingin menikmati rehat yang selesa di atas pesawat terbang tanpa perlu berada di udara, tidak ada salahnya mencuba hotel yang satu ini.

Old Mount Gambier Gaol (Mount Gambier, Australia) 

Anda tidak perlu menjadi seorang jenayah untuk menghabiskan malam di penjara. Old Mount Gambier Gaol Hotel adalah bekas penjara yang berdiri pada 1866 dan ditutup sebagai penjara pada tahun 1995. Kemudian diubah menjadi dua bahagian. Bilik sel dan non-sel yang melayani pelancong dari segala usia. Selain bangunan penjara utama, tetamu mempunyai akses ke perpustakaan penjara, kapel, dan lounge, yang sekarang ruang umum dengan internet, TV warna dan sofa. Di dapur umum, anda akan mendapati teh percuma, kopi, gula dan susu.

Library Hotel and Wellness Resort (Kalavasos, Cyprus) 

Hotel ini dibina sekitar abad ke-19. Semua bilik di hotel mengikut nama pemikir, penulis, dan penyair seluruh dunia. Anda boleh memilih bilik suite Oscar Wilde ke ruang Allan Poe Edgar. Semua bilik mempunyai balkoni langsung menghadap ke halaman dengan pemandangan desa dan pegununguan sekitarnya. Lebih mengesankan lagi, adanya ruang perpustakaan di mana anda boleh melihat-lihat buku sejarah, budaya falsafah dan tamadun dunia sambil duduk di perapian.

Hotel de L'Orangerie (Versailles, Perancis) 

Hotel ini dahulunya merupakan istana bagi Raja Louis XIV. Namun bangunan ini akhirnya diubah suai menjadi sebuah hotel mewah lima bintang dengan nama Hotel L'Orangerie de. Syarikat Ivy International telah mengambil alih untuk pembangunan hotel ini. Syarikat ini sedang mengubahsuai 23 bilik untuk dijadikan bilik hotel yang mewah.

Wanderlust Hotel (Singapore, Singapore)

Rumah tua yang dijadikan Hong Wen School di Singapura, benar-benar tidak ada yang istimewa. Namun Mr Loh Lik Peng, seorang pengusaha hotel terkenal kerana selera yang tidak lazim, membeli bangunan empat tingkat tersebut di tahun 2008. Sejak itu, bangunan ini telah diubah menjadi sebuah hotel mewah 29 bilik. Sekarang berjalan dengan nama "Wanderlust", dan membanggakan diri dengan empat peringkat tematik. Wanderlust mungkin bekas bangunan sekolah yang paling kreatif diubah menjadi hotel.

Shrigley Hall Hotel (Cheshire, United Kingdom)

Awalnya dibina untuk rumah keluarga, lalu berubah menjadi sebuah perguruan tinggi mubaligh untuk kanak-kanak. Sekarang di bahagian utama gereja ini sudah ada kolam renang. Siapa yang pernah berfikir untuk berenang di gereja? Nah disini lah tempatnya.

Alma Domus (Siena, Itali) 

Hotel Alma Domus adalah ruang pengeringan bulu di abad pertengahan atau sekitar tahun 1300-an. Pada tahun 1976, bangunan ini ditukar menjadi sebuah hotel, tetapi tetap mempertahankan asalnya. Di dalam bangunan, masih ada sisa-sisa kilang tua, seperti alat yang mengangkat gulungan besar.

DBS