viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Thursday, October 18, 2012

10 Lapangan Terbang Paling Menakutkan di Dunia

Lapangan terbang merupakan tempat berlepas dan mendaratnya pesawat biasa cuaca buruk selalu menjadi halangan bagi para juruterbang untuk berlepas dan pendaratan pesawat namun ternyata ada lapangan terbang di dunia ini yang cukup extrem bagi para juruterbang untuk melakukan berlepas dan pendaratan pesawat kamu mau tahu lapangan terbang apa saja itu, semak berikut ini.

1. Lapangan Terbang Paro, Bhutan

Dikelilingi oleh puncak Himalaya yang menjulang tinggi, Paro adalah salah satu lapangan terbang dunia yang paling mencabar bagi pilot. Faktanya, saat ini hanya lapan juruterbang di dunia yang diperakui untuk dapat mendarat di lapangan terbang ini. Terletak di lembah yang dalam, mendarat di lapangan terbang ini memerlukan para pilot 'berunding' dengan siri gunung, turun dengan cepat, kemudian berbelok curam ke kiri segera sebelum mendarat.

2. Lapangan Terbang Matekane, Lesotho

Terletak di pergunungan tinggi, lepas landas dan mendarat di hujung Matekane yang tingginya 2,000 kaki memerlukan kepakaran luar biasa dari pilot. Prosesnya akan sangat bergantung pada keadaan angin. Pesawat yang akan letak kereta di sini tidak disyorkan untuk terbang sebelum mencapai akhir landasan pacu di ketinggian 1.312 kaki.

3. Lapangan Terbang Saba, Caribbean

Digelar salah satu landasan pacu paling pendek di dunia, sekira 1.300 meter, pilot menggambarkan mendarat di jalur ini lebih mirip mendarat di kapal induk. Pesawat harus terbang ke tebing sebelum membuat sebuah selekoh tajam ke kiri dan akhirnya mendarat dengan lancar. Landasan ini terletak tinggi di atas lautan sekitarnya, dengan tebing terjal di tiga sisi.

4. Lapangan terbang Sea Ice Es Runway, Antartika

Diukir di es laut dari Ross Island setiap tahun, landasan pacu sepanjang 2.5 batu ini beroperasi sebahagian besar pada musim panas di Antartika. Pilot harus mengelakkan mendarat terlalu berat dan pesawat perlu dipantau secara ketat untuk memastikan tidak tenggelam lebih dari 10 inci ke dalam ais.

5. Lapangan terbang Princess Juliana International Airport, St Maarten, Caribbean

Penerbangan mendekati Lapangan Terbang Antarabangsa Putri Juliana harus melewati atas air, tepatnya Pantai Maho, dan pilot harus membuat instrumen pemeriksaan teratur untuk memastikan terjaganya ketinggian yang sesuai. Pasalnya, jarak antara laut dengan badan pesawat begitu dekat. Lepas landas akan memaksa juruterbang membelok tajam ke kanan dan memutar untuk mengelakkan gunung di hujung landasan.

6. Lapangan Terbang Tenzing-Hillary, Lukla, Nepal

Lapangan Terbang satu ini dibina untuk pada pendaki Gunung Everest. Di sana penerbangan hanya dapat dilakukan pada siang hari apabila cuaca cerah. Namun kala angin berembus kencang dan langit cenderung berawan, lapangan terbang akan ditutup untuk segala penerbangan.

Mempunyai panjang landasan 460 meter dan lebar 20 meter, tidak ada alasan bagi juruterbang untuk melakukan kesalahan saat berlepas atau mendarat. Sebab landasan mengalami cerun di hujungnya dan langsung ke arah lembah.

Sejak 1973 hingga 2010 telah berlaku sembilan kecelakaan pesawat di lapangan terbang tersebut.

7. Lapangan Terbang Funchal, Madeira

Funchal dikenali sebagai satu lapangan terbang paling berbahaya di dunia. Penyebabnya, Funchal mempunyai landasan pacu yang pendek dan kedudukannya dekat dengan tebing.

Pada 1980, pesawat Boeing 727 jatuh di hujung landasan ketika akan mendarat. Akibatnya, sebanyak 131 penumpang terbunuh. Kerana itu landasan pacu dilanjutkan di atas laut dengan 150 tiang konkrit untuk menopangnya.

Meski landasan tidak lagi pendek, kedudukannya yang berdekatan dengan gunung dan laut menimbulkan masalah lain, iaitu ombak ekstrem dan keadaan cuaca buruk. Keadaan itu memberikan masalah bagi juruterbang, bahkan yang paling berpengalaman, ketika berlepas atau mendarat.

8. Lapangan terbang Barra, Scotland

Selain landasan pacunya yang pendek, Bandar Udara Barra menggunakan pantai sebagai tempat pendaratan dan berlepas. Tiga landasan pacu yang dimiliki Barra hanya ditandai dengan tiang-tiang kayu.

Pada malam hari landasan ini ditutup oleh air laut yang pasang. Kerana itu landasan Barra hanya boleh digunakan pada penerbangan yang dijadualkan dan tidak untuk malam hari.

9. Lapangan Terbang Courchevel, Perancis, Banjaran Alp

Di lapangan terbang ini hanya pilot diperakui yang dibenarkan mendarat atau berlepas. Kedudukannya yang berada di kawasan Saint-Bon-Tarentaise, Pegunungan Alpen, Perancis, membuatnya masuk dalam kategori lapangan terbang yang paling berbahaya. Apalagi Courchevel mempunyai bentuk landasan yang pendek, curam, dan cerun sekitar 18.5 peratus.

Dalam filem Tommorow Never Dies, pelakon Pierce Brosnan pernah melakukan pendaratan di lapangan terbang ini. Namun seperti pilot lain, dia harus melakukan latihan dan mendapat sijil sebelum dibenarkan mendarat di Lapangan Terbang Courchevel.

10. Lapangan Terbang Kai Tak, Hong Kong

Landasan pacu ini berada di utara Teluk Kowloon, Kowloon, Hong Kong. Dikelilingi pergunungan, pendaratan di Lapangan Terbang Kai Tak semakin sukar kerana perlu melalui kawasan penempatan, sehingga pilot harus melakukan manuver sukar sebelum pesawat menyentuh daratan. Kerana kerap berlaku kemalangan fatal, Lapangan Terbang Kai Tak akhirnya ditutup pada 1998

DBS