viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Saturday, October 27, 2012

Suara Tertua Di Dunia yang Terekam

Siapa yang tak tahu Thomas Alva Edison? Ya, penemu ini adalah salah satu penemuan terbaik di dunia kerana telah mematenkan sekitar 1.094 penemuan dalam sejarah, salah satunya adalah Phonograph, perakam suara.


Namun di samping itu ternyata Seorang Perancis bernama Edouard Leon Scott de Martinville telah membuat sebuah alat bernama Phonautogram 17 tahun sebelum Edison! Alat ini sebenarnya dibuat pada tahun 1860 dan digunakan untuk meneliti suara, iaitu dengan menyimpannya pada sebuah kertas, namun Scott tidak pernah mengetahui bahawa alat ini juga boleh menyimpan suara. Namun pada tahun 2008 beberapa orang dari Lawrence Berkeley National Laboratory di Amerika berjaya mengubah "cakaran" di kertas menjadi suara.


Sementara itu beberapa orang dari universiti yang sama sedang bertulang di Perancis mencari beberapa barang tua untuk dimainkan, seperti silinder Phonograph.  Namun apa daya mereka hanya mendapatkan kertas hitam dengan cakaran di kertas tersebut. Mereka pulang dengan sangat kecewa, namun apabila kertas ini dimainkan, mereka mendengar suara yang indah keluar dari kertas itu. Pada awalnya mereka menyangka suara itu adalah suara seorang perempuan, namun suara itu adalah suara Scott!!


Pada rakaman tersebut, suara Scott dapat diperdengarkan sedang mendendangkan lagu Au clair de la Lune . Rakaman berhenti ketika ia menyanyikan bahagian "mon ami, Pierrot repondit". Rakaman ini dianggap sebagai rakaman terpenting dalam sejarah manusia. Namun tidak hanya itu, para saintis juga mendapati rakaman lain, seperti ketika Scott sedang membacakan puisi Aminta , dan ketika ia sedang melakukan ujian terhadap alat tersebut.


Suara ini akhirnya mendapat predikat sebagai Suara Tertua Di Dunia , dan mendahului Experimental Talking Clock oleh Frank Lambert yang dibuat pada tahun 1878, dan rakaman lagu gereja Israel in Egypt . Kemungkinan mendapatkan suara lain yang lebih tua sekarang menjadi sedikit mustahil, namun boleh saja.

Edouard Leon Scott de Martinville



Info suara: suara yang didengari adalah suara asli, tepatnya belum diedit dan baru pertama kali dimainkan (tepatnya pada Mac 2008). Suara yang didengari adalah suara penemu namun dimainkan terlalu cepat.


DBS