viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Tuesday, November 27, 2012

Hari Kiamat Menurut Teori Ilmu Alam dan Islam



Setiap orang mu'min yang beriman pasti meyakini akan datangnya hari kiamat. Mengenai bila datangnya hari tersebut, tidak ada suatu makhluk pun yang mengetahuinya kerana hal itu merupakan rahsia Allah SWT. Namun manusia dengan akal pikiranya dapat mengingat tanda-tanda hari kiamat yang telah dijelaskan oleh Allah dan boleh membaca fenomena alam serta membuktikanya melalui teori ilmu alam antaranya menurut ilmu astronomi , geologi dan fizik berikut ini:

a. Menurut Astronomi , bumi yang kita diami ini dan planet-planet lain dari tata suria beredar di angkasa mengelilingi matahari. Peredaran itu berjalan rapi tanpa berlaku pertembungan, itu tiada lain kerana diatur dengan sempurna oleh Maha Pencipta berupa daya tarik-menarik antara planet-planet lain dengan perimbangan yang serasi. Namun menurut ilmu alam, daya tarik-menarik itu tidaklah selamanya utuh . Kian lama kian surut akhirnya habis sama sekali. Maka dapat kita bayangkan apa yang terjadi andaikata suatu saat keseimbangan daya tarik-menarik itu telah tiada lagi, maka bumi kita ini akan bergabung dengan planet-planet lain, atau meluncur dengan kelajuan yang maha dahsyat melanggar matahari. Kejadian itu boleh menjadikan semua yang ada di bumi ini hancur lebur sebagaimana telah dijelaskan dalam kitab suci Al-Quran pada Surah Al Qariah .

b. Menurut geologi , bumi ini terbentuk oleh semacam gas panas (nebula). Gas itu makin lama makin sejuk dalam masa berjuta-juta tahun, sehingga membeku dan menjadi padat seperti saat ini. Namun, dalam perut bumi masih tersimpan gas-gas panas yang menurut sifatnya berkembang dan mendesak ke arah luar, dan bumi tidak meletus kerana ada tekanan dari luar (atmosfera) dan dari dalam bumi seimbang. Tetapi, setiap benda panas lama-lama akan menjadi sejuk, demikian juga gas yang ada di perut bumi lama-lama akan cair, beku, dan tekananya berkurang bahkan hilang sama sekali. Peristiwa itu akan menyebabkan bumi ini pecah oleh atmosfera dari luar, sehingga isinya pun berselerak berhamburan sebagaimana telah dijelaskan pada Surah Al-Zalzalah dalam kitab suci Al-Quran.

c. Menurut ilmu Kimia , letak matahari dianggarkan 150.000.000 km jauhnya dari bumi. Sinarnya sampai ke bumi memakan masa selama 8 minit 20 sekon. Garis tengahnya sama dengan 1,4 juta km dan luar permukannya = 616 x 1010 km. Para saintis telah menghitung tenaga matahari yang dipancarkanya = 5.7 x 1027 Kalori / minit dan mampu menyala selama 50 bilion tahun, dengan panas 15 juta darjah celcius. Melihat besarnya jasa matahari yang luar biasa itu, perlulah kita merenung bagaimana jika matahari meredup dan berkurang cahayanya? Bagaimana jika matahari tidak bersinar lagi kerana tenaga atau panasnya tiba-tiba habis? Bagaimana jika tidak ada siang-malam? Apakah kiamat akan benar-benar berlaku?

Bagi kita umat Islam, soalan-soalan di atas sudah ada jawapannya, iaitu Firman Allah SWT dalam Surah At Takwir ayat 1-6 , yang menerangkan tentang kejadian yang dahsya di kemudian hari. Selain itu, Rasulullah SAW pun telah bersabda: " Sesiapa yang ingin melihat malapetaka yang paling dahsyat seakan melihat dengan mata kepala sendiri, maka bacalah surah At Takwir, Al Infithar dan Al Insyiqaq . " (HR. Ahmad dan Al Hakim) Demikianlah posting kali ini mengenai hari akhir. Kita sebagai umat yang percaya, wajib mempersiapkan diri dengan memperbanyakkan amal ibadah, iman, dan taqwa kita kepada Allah SWT. Wassalam.

DBS