viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Wednesday, November 21, 2012

Kappa Makhluk Mitologi Dari Jepun

Bentuknya mirip syaitan kecil, sering juga disebut monyet air. Seekor Kappa mempunyai lekukan di atas kepalanya dan lekukan itu dipenuhi air dari mata air asli. Jika air tersebut tumpah, kekuatan magiknya hilang. Kappa biasanya minum darah tapi itu bergantung sama ada dia baik atau jahat. Kappa suka timun dan apabila ada keluarga yang ingin dilindungi Kappa atau mengelakkan kesialan, mereka biasanya menulis nama mereka di timun dan melemparnya di kolam Kappa. Makhluk ini dikenali sopan dan selalu menepati janji. Yang aneh dalam cerita Kappa di cerita rakyat Jepun adalah banyaknya versi Kappa yang berbeza. Ada Kappa bermata satu, Kappa berbulu, Kappa penakut, Kappa pendaki gunung dan bahkan pesta Kappa.Makhluk ini juga disebut mempunyai bau seperti ikan dan membenci suara keras dan benda logam. Habitat utama Kappa tersebar di wilayah Kyushu dan sungai Sarugaishi di Honshu.



Satu ciri yang unik dari Kappa adalah adanya sebuah rongga tanpa tutup di atas kepalanya. Rongga bulat ini berisi air yang menjadi sumber kekuatan Kappa. Jadi jika suatu hari anda gaduh dengan Kappa, sebelum bertarung, berilah hormat terlebih dahulu dengan cara membongkokkan badan. Kappa yang disebut sebagai makhluk yang memiliki tata krama akan segera membalas dengan membongkokkan badannya juga. Dengan demikian cecair di kepalanya akan tumpah dan kekuatannya akan hilang. Hal ini akan memaksa ia mengundurkan diri dari pertarungan.



Walaupun mempunyai saiz seperti anak kecil, Kappa disebut memiliki kekuatan yang besar. Ia berani menyerang seekor kuda dan mampu menarik mangsanya yang bertubuh lebih besar ke dalam air. Menurut pelbagai lagenda, Kappa mendapatkan kekuatannya dengan meminum darah dan memakan isi perut mangsanya. Walau kadang dideskripsikan sebagai makhluk yang jahat, namun banyak legenda menceritakan mengenai Kappa sebagai makhluk yang baik dan pandai mengubati. Jika ia ditangkap dan diminta untuk berjanji agar tidak mengganggu penduduk lagi, ia pasti akan menepati janjinya.



Pertama kali kisah Kappa muncul pada catatan kuno Nihon Shoki yang berasal dari tahun 720 masehi. Di dokumen itu, Kappa disebut "Kawa no Kami". Pada tempoh Edo, Ilustrasi mengenai Kappa muncul dalam antologi-antologi dan lukisan. Pada tahun 1910, Kappa mula mendapat popularitinya setelah sebuah kisah yang berjudul Tono Monogatari terbit. Dalam kisah itu diceritakan mengenai beberapa makhluk legenda termasuk Kappa.

DBS