viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Friday, January 4, 2013

10 Bandar Hilang yang Berhasil Ditemukan Di Dunia

10. The City Of The Caesars

Bandar ini dikenali sebagai Kota Wandering dan Kota Patagonia, Kota para Maharaja ialah sebuah bandar mitos yang diyakini terletak di hujung selatan Amerika Selatan di daerah yang dikenali sebagai Patagonia. Bandar tidak pernah ditemui, dan pada titik ini dianggap lebih dari pada legenda apa pun, menurut peneroka penjajah mengatakan bandar itu ditubuhkan oleh korban yang selamat dari sebuah kapal karam Sepanyol, dan diyakini mempunyai sejumlah besar emas dan perhiasan. Seiring dengan waktu, sejumlah legenda telah terbentuk di sekitar Kota dari Caesars, dengan mengatakan bahawa itu dihuni oleh 10-kaki raksasa tinggi, dan ada mitos bandar hantu yang boleh muncul dan menghilang sesuka hati.

9. Troy

Troy terkenal dlm puisi2 epik Homer, Troy legendaris sekali-kota yang terletak di Turki moden. Dikenali sebagai tapak dari Perang Troya, yang salah 1 filem terbaik .. Troy kuno adalah bandar-benteng yang kuat yang berdiri di atas bukit dekat sungai Scamander. Lokasi pantai yang memungkinkannya untuk menjadi kekuatan angkatan laut, dan dataran berdekatan disediakan lahan untuk pertanian baik. pertama kali digali di tahun 1870-an oleh Heinrich Schliemann, mencari pelbagai bandar di tapak, yang selama bertahun2 telah dibina di atas satu sama lain. Meskipun pernah menjadi kerusi kuasa yang menjulang, hasil dari bertahun-tahun menggali dan sering dijarah oleh pelancong.

8. The Lost City Of Z

Konon terletak jauh di hutan Brazil, kota yang hilang Z dikatakan sebagai sebuah peradaban maju dengan rangkaian canggih jambatan, jalan, dan kuil. Spekulasi tentang Z bermula selepas dokumen itu dijumpai di mana seorang peneroka Portugis menegaskan bahawa dia pernah melawat bandar ini pada 1753, tapi selain tidak ada bukti kewujudannya yang pernah ditemui. Bandar Z adalah yang paling terkenal untuk menarik kepentingan peneroka Percy Fawcett, yang pada tahun 1925 menghilang tanpa jejak saat mencari, dan selama bertahun-tahun sejumlah petualang yang lain telah meninggal atau hilang, sementara pada jejak. Dalam beberapa tahun terakhir, sebuah bandar yang dikenali sebagai Kuhikugu ditemui di Hutan Amazon bukti yang menunjukkan benteng dan teknik yang canggih.

7. Petra

Petra Jordan terletak di dekat Laut Mati dan diyakini telah pernah menjadi pusat perdagangan karavan Nabataean. Ciri-ciri yang paling menonjol adalah seni bina batu yang indah, yang diukir dari batuan pergunungan di sekitarnya. Petra sebuah bandar dengan benteng alami ketika ditubuhkan sebagai modal dalam 100 SM, dan bukti menunjukkan bahawa ciri-ciri banyak kemajuan teknologi yang lain seperti empangan , yang membantu para penghuni kawasan saluran banjir besar dan menyimpan air untuk digunakan pada saat-saat kekeringan. Setelah beratus-ratus tahun kemakmuran, kota pergi ke Rom menurun setelah menakluk daerah, dan pada tahun 363 gempa bumi yang memusnahkan beberapa bangunan dan infrastruktur lumpuh. Petra akhirnya ditinggalkan, dan itu berdiri selama bertahun2 di padang pasir sebelum dinyatakan kepada dunia pada umumnya pada tahun 1812 oleh peneroka Switzerland.

6. El Dorado

El Dorado adalah sebuah mitos kerajaan konon ditemui di hutan Amerika Selatan. Secara harfiah bererti "The Golden one" dalam bahasa Sepanyol, kota ini dikatakan dipimpin oleh seorang raja yang kuat dan tahan kekayaan tak terperi emas dan perhiasan. Pada masa dari conquistador, bandar adalah subjek berterusan daya tarikan, dan beberapa bencana ekspedisi dilancarkan dalam pencarian itu. Yang paling terkenal ini dipimpin oleh Gonzalo Pizarro, yang pada tahun 1541 mengetuai sekumpulan 300 tentera dan beberapa ribu orang India ke dalam hutan untuk mencari El Dorado. Mereka mendapati tidak ada bukti dari bandar atau harta, dan setelah kumpulan itu hancur oleh penyakit, kelaparan, dan serangan oleh pribumi, ekspedisi ditinggalkan.

5. Memphis

Ditubuhkan pada tahun 3.100 SM, Memphis adalah ibu kota Mesir kuno, dan bertugas sebagai pusat pentadbiran peradaban selama beratus-ratus tahun sebelum ditinggalkan dengan bangkitnya Thebes dan Alexandria. Pada kemuncaknya, Memphis dianggarkan mempunyai penduduk lebih dari 30.000, yang akan membuatnya menjadi bandar yang terbesar zaman dahulu. Selama bertahun-tahun, lokasi Memphis menjadi hilang, dan itu menjadi bahan perdebatan di antara arkeologi sebelum dijumpai kembali oleh ekspedisi Napoleon di akhir 1700-an, Sayangnya, batu-batu dari runtuhan telah disesuaikan untuk membina penempatan di sisinya, dan banyak bahagian penting dari laman tetap kalah dari sejarah.

4. Angkor

Wilayah Angkor Kemboja menjabat sebagai pusat kuasa bagi kerajaan Khmer dari 800 M hingga tahun 1400-an. Daerah itu ditinggalkan selepas penurunan yang lambat yang berakhir dengan pencerobohan oleh tentera Thailand tahun 1431, meninggalkan kota besar dan ribuan candi Budha yang akan tebusan oleh rimba. Bandar ini relatif tak tersentuh hingga 1800-an, ketika sekumpulan ahli arkeologi Perancis mulai memulihkannya. kuil Angkor terkenal Wat umumnya dianggap sebagai monumen keagamaan terbesar yang ada.

3. Pompeii

Kota Rom Pompeii ini dihancurkan pada tahun 79 M setelah dekat gunung berapi Vesuvius meletus dan menguburkan seluruh komuniti di bawah 60 kaki abu dan batu. Bandar ini dijangka mempunyai sekitar 20,000 penduduk pada waktu itu, dan itu dianggap sebagai salah satu tempat percutian utama untuk kelas atas masyarakat Rom. Setelah letusan, runtuhan berdiri selama 1,700 tahun sebelum tanpa sengaja ditemui semula pada 1748 oleh para pekerja untuk membina istana Raja Naples, dan sejak itu Pompeii telah menjadi sumber berterusan penggalian oleh ahli arkeologi. Ironisnya, kehancuran yang disebabkan oleh Vesuvius, yang pada saat itu menenggelamkan dengan begitu banyak lukisan dinding dan patung2, membuat Pompeii bahagian penting sejarah moden 'pemahaman hidup di Rom kuno. dan hanya mencari sisa2 dari bandar itu.

2. Atlantis

Pada titik ini cukup mudah untuk menulis Atlantis lepas sebagai tidak lebih dari sebuah mitos, tetapi bandar legenda ini telah menjadi sumber spekulasi sejak Plato ahli falsafah pertama kali menulis tentang hal ini dalam 360 SM Digambarkan oleh Plato sebagai sebuah peradaban maju dan hebat kekuatan angkatan laut, Atlantis dikatakan telah menakluk sebahagian besar Eropah sebelum tenggelam ke laut sebagai hasil daripada beberapa jenis bencana alam sekitar. Sementara cerita Plato dilihat oleh sebahagian besar sebagai sebuah karya fiksyen, dengan keterangan suatu peradaban besar2an tahun depan para waktu teknologi telah menangkap imaginasi dari banyak penulis dan calon petualang, dan ada banyak ekspedisi dilancarkan untuk mencari bandar ini.

1. Machu Picch

Machu Picchu bandar Terpencil dekat Urubamba Valley di Peru, bandar ini pernah ditemui dan dijarah oleh conquistador, dan tidak sampai sejarawan berkunjung Hiram Bingham pada tahun 1911 itu menjadi terkenal di luar daerah. Bandar ini dibahagi menjadi daerah-daerah, dan ciri-ciri lebih dari 140 struktur yang berbeza dibatasi oleh dinding-dinding batu yang digilap. Dikatakan kepada telah dibina di tahun 1400-an oleh suku Inca dan ditinggalkan kurang dari 100 tahun kemudian, kemungkinan besar ketika jumlah penduduknya adalah dihapuskan dengan cacar dibawa dari Eropah. Ada banyak spekulasi mengenai apa Machu Picchu digunakan untuk, dan juga mengapa memilih seperti suku Inca membina di lokasi yang aneh. Beberapa orang mengatakan ini adalah bait suci macam, sementara yang lain berpendapat bahawa itu digunakan sebagai penjara, tetapi kajian baru2 ini menunjukkan bahawa mungkin itu harta peribadi Maharaja Inca Pachacuti, dan lokasi ini dipilih kerana pergunungan di sisinya menonjol dalam mitos Inca.

DBS