viglink

Facebook like


Logo

Image by FlamingText.com

Enable clik

Info masuk



Listen My Radio at Facebook or Here

Background

Tweet Terbang

online

wibiya widget

Change colour

Silahkan Pilih Warna Background

Follow


Tulisan Ketik

Terima Kasih Dah Berkunjung di http://www.boynordin.blogspot.comSilahkan Anda Bagi Komen Ya...

Radio Boy Nordin Streaming



Listen My Radio at Facebook or Here




















Monday, April 1, 2013

10 Pulau Menakutkan Di Dunia Yang Tak Layak Dikunjungi

Identik dengan cuaca panas dan keadaan penuh semangat, sekumpulan orang kadang-kadang mahu bercuti ke sebuah pulau tropika yang hangat untuk bersenang-senang.
Tapi bagaimana jika anda dan rakan- kawan anda terdampar di pulau yang menakutkan? Terdengar seperti filem LOST? Ini bukanlah kelakar, kerana memang ada pulau-pulau menakutkan di dunia yang boleh membuat percutian musim panasmu menjadi mimpi buruk.

1. Ilha de Queimada Grande (Pulau Ular), Brazil


Seorang nelayan ditemui mati bersimbah darah di kapalnya kerana serangan ular, dan sebuah keluarga dibunuh oleh serangan ular di malam hari. Tunggu, ini bukanlah keterangan cerita filem INDIANA JONES atau ANACONDA , namun ini yang terjadi di pulau Ilha de Queimada Grande ini.
Terdengar kurang mengerikan? Disebutkan populasi ular di pulau ini digambarkan bahawa setiap satu meter persegi diisi oleh hampir lima ekor ular. Ini adalah pulau yang menjadi syurga ular di dunia.

2. Pulau Poveglia, Itali



Terletak di sebuah teluk di Venice, Itali, pulau ini seolah-olah menggambarkan apa yang ada dalam filem HOSTEL, SHUTTER ISLAND dan SUCKER PUNCH . Awalnya Poveglia adalah semacam lokasi 'pembuangan' bagi mereka yang dijangkiti wabak penyakit. Ribuan orang dikuarantin di lokasi ini dan mereka pun meninggal di pulau Poveglia.
Sekitar 160 ribu orang meninggal di Poveglia, dengan tulang-tulang mereka yang dibakar. Seakan belum mengerikan, pada tahun 1922 dibina rumah sakit mental dengan bunyi loceng yang menyeramkan. Rumor menyebutkan doktor rumah sakit seringkali melakukan lobotomi untuk para pesakit jiwa.

3. Pulau Ramree, Myanmar



Pada tahun 1945, sekitar 900 orang tentera Jepun menyerang pulau kecil di pantai Myanmar. Melintasi rawa-rawa, musuh para tentera yang sebenarnya justru ada di lokasi itu. Hasilnya? 500 orang tentera terbunuh diserang oleh sekumpulan buaya air tawar.
Pulau Ramree diyakini bukan hanya rumah bagi nyamuk pembawa malaria atau kala jengking mematikan, tetapi juga pemangsa yang paling dahsyat, buaya.

4. Pulau Izu, Jepun



Untuk bernafas kita memerlukan udara sihat yang mengandungi oksigen, walaupun akhir-akhir ini udara bandar sudah mengandung pencemaran. Namun sekurang-kurangnya udara itu tak mengandung unsur mematikan sulfur. Tapi yang ada di pulau Izu ini adalah sulfur di udara.
Kandungan sulfur di pulau Izu disebabkan oleh tingginya aktiviti vulkanis di sana. Izu menjadi lokasi dengan kadar sulfur tertinggi di dunia, anehnya masih ada minoriti manusia yang tinggal di sana. Ingin ikut?

5. Great Pacific Garbage Patch, Pasifik Utara



Jika pulau-pulau biasa terbentuk dari tanah besar, maka pulau yang terletak di Pasifik Utara ini dibuat dari tumpukan sampah. Dengan luas setara dengan Texas, pulau ini mengandungi sampah-sampah yang diakibatkan pola putaran arus laut. Mungkin ketika terdampar di pulau ini kita akan jatuh ke air dan disambut oleh ikan hiu.

6. Pulau Fiji, Melanesia



Apa yang terlintas di fikiran apabila melihat gambar pulau Fiji? Pulau indah untuk bulan madu? Salah, buang jauh-jauh fikiran. Fiji justru dikenali sebagai pulau dengan banyak insiden kematian misteri. Termasuk cerita anak-anak kanibal, pembunuhan anak-anak, penyiksaan kanak-kanak.
Seseorang yang mendatangi pulau ini di tahun 1839 mengaku melihat mayat remaja laki-laki, perempuan, dan kanak-kanak-kanak-kanak dibawa ke Rewa sebagai tumbal untuk Tanoa. Bahkan mayat itu dimasak dan dimakan oleh penduduk suku kanibal di sana, sudah jangan dilanjutkan, kerana itu mengerikan.

7. Balls Pyramid, Australia



Balls Pyramid mempunyai tinggi sekitar 1,800 kaki. Dihuni oleh serangga mengerikan yang disebut Drycocelus australis. Serangga yang juga sering disebut dengan Lord Howe ini berukuran 6 inchi dan tak boleh terbang. Walaupun tidak mematikan, namun boleh membuat menggigil.

8. Pulau Runit, Pasifik Utara



Pulau Runit adalah pulau di mana tentera Amerika Syarikat melakukan lebih dari 150 kali uji coba nuklear antara tahun 1946-1962. Pihak tentera berusaha membersihkan puing-puing radioaktif pada tahun 1970-an, namun hingga saat ini kawasan itu masih dilarang untuk didatangi kerana tahap radiasi.

9. Pulau Farallon, San Francisco



Hampir sama seperti Runit, pulau Farallon juga menjadi lokasi sampah untuk sisa nuklear pada tahun 1946-1970. Di mana lebih dari 47.800 drum sisa radioaktif berada di sana. Bercuti ke pulau ini, bererti kita menyerahkan hidup kepada kematian.

10. Pulau Gruinard, Scotland



Pulau di kawasan Scotland ini boleh disebut sebagai sisa perubatan yang paling beracun. Bayangkan, pada tahun 1942 Inggeris mula membangunkan anthrax sebagai senjata untuk Perang Dunia II. Mereka melakukan uji cuba bom dengan bakteria di pulau ini, walaupun tidak menjadikannya senjata (untunglah). Tahun 1986, operasi pembersihan dilakukan dengan memancutkan 280 tan formalin di pulau ini.

DBS